Podcast-afleveringen


The Fireman

In de podcast sta ik ditmaal stil bij Pauls project The Fireman. Wat heeft hem nu eigenlijk bewogen om hiermee te starten? En hoe moeten we The Fireman duiden in het licht in het hele oeuvre van Paul McCartney?


Eerder verschenen podcasts:

Chaos and Creation

Na het niet zo succesvolle album Driving Rain herstelt McCartney zich met twee opeenvolgende sterke platen: Chaos And Creation In The Backyard is een niet gepland album. Want Paul is eigenlijk begonnen met wat later Memory Almost Full zal zijn. Voor zover dat mogelijk is bij Paul McCartney heeft Radiohead producer Nigel Godrich de touwtjes strak in handen wat tijdens de sessies voor wrijvingen zorgt. Achteraf toont McCartney zich daar blij mee. Soms heeft de producer hem op andere gedachten gebracht, waar hij het aanvankelijk niet zo mee eens is maar het eindresultaat hem dan toch meer bekoort dan zijn oorspronkelijke idee. Zoals bij het nummer Riding to Vanity Fair.

Driving Rain

Geoff Dunbar regisseerde een tekenfilmpje bij When Winter Comes. Het is een typische Mccartneycartoon: professioneel, fraai verzorgd maar wel erg lieflijk. Filmpje en song passen niettemin goed bij elkaar.

Ook is bekend geworden dat McCartney werkt aan een zesdelige documentaire met Rick Rubin. De laatste werkte succesvol met Johnny Cash in de nadagen van diens carrière. Ook werkte hij met Neil Diamond en de sobere manier van produceren deed diens werk beslist goed. Het is niet bekend of de samenwerking leidt tot een nieuw album of dat het beperkt blijft tot een reeks analyses van McCartney’s werk met de Beatles en solo.

Wingspan

Na de jaren negentig die McCartney zo mooi afsluit met zijn tijdelijke superband met David Gilmour van Pink Floyd en Ian Pace van Deep Purple in de Cavern in Liverpool, sluiten we niet alleen dat decennium af, maar een hele eeuw. McCartney, die inmiddels bekend staat als Sir Paul, brengt een nieuw project uit waarin hij terugblikt op zijn periode met Wings. De motivatie hiervoor houdt direct verband met het overlijden van Linda.

The Threetles

En zo zijn we al bij het derde decennium, de jaren negentig. Paul heeft in 1989 besloten om weer op wereldtour te gaan. Dat was goed nieuws! Ditmaal een live set, een briljante synthese van zijn Beatlesnummers en solomateriaal. Dat wordt vereeuwigd op het prachtige dubbelalbum Tripping The Live Fantastic. Met Wings Over America zou ik zeggen een ‘must have’ voor iedere McCartneyfan. McCartney zal later de wereldtour nog een keer overdoen, met bijna dezelfde band (op de drummer na). Paul wordt ook verenigd met George en Ringo voor het prestigieuze Anthology-project. De outtakes en alternatieve opnames van de Beatles worden eindelijk uitgebracht op maar liefst drie dubbelalbums. Te veel van het goede. Paul komt daarna met een plaat die nogal beïnvloed lijkt door al die oude Beatlesopnames. Flaming Pie wordt gezien als een van zijn beste soloalbums. Een ijzig dieptepunt voor Paul is het overlijden van zijn geliefde Linda. Hij keert terug naar de rocksongs uit zijn jeugd en sluit de eeuw af waar het uiteindelijk allemaal voor hem is begonnen: de Cavern Club in Liverpool.

De verloren? jaren ’80

Deze week publiceren wij de nieuwe Ramming-podcast die gaat over de jaren 80. Deze staan wel bekend als Pauls ‘verloren jaren’. Maar is dat nu zo? Okay, dit tijdvak begon desastreus met de afschuwelijke moord op John Lennon en Pauls detentie. In januari 1980 werd McCartney betrapt op het bezit van hasj. En dat op het Narita vliegveld in Japan. Hij verdween (voor kort) in de gevangenis. Het kostte een (verwarde) McCartneyfan zijn leven omdat deze zijn idool wilde bevrijden en daarbij werd doorgeschoten. Het betekende het einde van zijn groep Wings. McCartney had er plezier in om met andere grote artiesten samen te werken zoals Stevie Wonder en Michael Jackson. Zijn hereniging met George Martin bracht twee albums voort waarvan er een hoort tot zijn beste soloplaten. McCartney besloot om een bioscoopfilm uit te brengen en vergat dat zijn fans volwassen waren geworden en het kinderlijke verhaal kon hen niet bekoren. Wel boorde hij een nieuw publiek aan met het beertje Rupert dat bij peuters en kleuters bijzonder in de smaak viel. Bij nogal wat oude Beatlesfans verspeelde Paul met dat kikkerlied wel het nodige krediet. Hij probeerde aan te sluiten bij de laatste muziektrends en had een mislukt liveoptreden tijdens Live Aid in 1985. Paul kampte met een vormcrisis, verloor zijn greep op de hitlijsten en even leek hij in de vergetelheid te raken. Maar in 1989 bracht hij een heel behoorlijk album uit en er was goed nieuws: Paul McCartney ging weer op tournee. De setlist wees uit dat deze muzikant die begin jaren zeventig niets meer van zijn Beatlesverleden wilde weten, zich daarmee eindelijk had verzoend. Dus ‘verloren jaren’? Och, er zijn genoeg artiesten die voor Pauls output in deze jaren zouden tekenen.

De Wings jaren

Paul wordt in ere hersteld na het magnifieke album Band On The Run. McCartney bewijst dat hij in zijn eentje een plaat kan maken die zich kan meten met welk Beatlesalbum dan ook. Het zelfvertrouwen is daarna volledig terug en het brengt McCartney met Wings naar het hoogtepunt: de wereldtour van 1975/1976. Erna verliest Paul geleidelijk aan zijn belangstelling voor Wings en worden de platen minder sterk.

Solo van start

Rob van den Berg staat hier uitgebreid stil bij de periode 1970 tot de zomer 1973. Dat McCartney er zo medio 1972 niet al te best voor stond, met twee onterecht neergesabelde soloplaten. Hij vertelt ook over de moeizame start van Wings en breekt niettemin een lans voor hun eerste album Wild Life.

Einde van de Beatles

In een aantal podcasts doet Rob van den Berg zijn verhaal van McCartney’s soloperiode. Dat begint toch met het uiteenvallen van de Beatles. In de introductieuitzending wordt daarop ingegaan. Al zal de geschiedenis uitwijzen dat Paul gelijk had over de zakelijke problemen, er werd al lang geknaagd aan de hechtheid van de FabFour.